بار

دیدگاه کارشناسان حمل و نقل :
از نظر این دسته از کارشناسان سامانه مذکور در صورت فرهنگ سازی کارامد می باشد لذا بدلیل اینکه امکان رزرو بار در سامانه فراهم نمی باشد استقبال از این سامانه توسط کاربران اصلی آن (صاحبان کالا , رانندگان و شرکت های حمل و نقل ) به خوبی صورت نمی گیرد
همچنین در این نظر سنجی از دید کارشناسان حمل و نقل چالش هایی به این شرح عنوان شد :
– لزوم فرهنگ سازی و جلب اعتماد شرکت های حمل و نقل (در حال حاضر شرکتهای حمل و نقل با وجود سودمندی سامانه برای آنها حاضر به وارد کردن اطلاعات بار در سامانه نمی باشند)
– عدم استفاده صحیح رانندگان از وب کیوسکها بدلیل پایین بودن سطح سواد رانندگان
– وارد نکردن اطلاعات بارهایی که قابلیت برنامه ریزی دارند توسط مراکز عمده تولید بار ( گمرکات , صنایع و معادن و … )
– وجود بارهای جاری و روزانه ای که امکان برنامه ریزی ندارند

پس از نظر سنجی صورت گرفته و مشورت با کارشناسان مربوطه برای بهبود سامانه مذکور تصمیمات ذیل اخذ شد .

– امکان رزرو بار توسط رانندگان با شناسه کاربری معتبر و قابلیت پیگرد در صورت عدم تعهد شخص رزرو کننده بار
– ارتقا و تکمیل دیتا بیس سامانه
– فرهنگ سازی و ملزم ساختن صاحبان کالا و شرکتهای حمل و نقل به وارد کردن اطلاعات بار خود در سامانه

در این پژوهش بهبود سامانه مذکور با هدف اضافه کردن امکان رزرواسیون بار توسط رانندگان و تکمیل دیتا بیس سامانه مورد نظر می باشد . همچنین امکان نمایش تعداد بارگیری به تفکیک نوع بارگیر برای کاربران جهت کمک نمودن به تصمیم گیری جهت خرید بارگیر و یا سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل جاده ای اختصاص نام کاربری به گمرکات کشور تا بتوانند بارهای تجاری را وارد سیستم نماید.

3-2-4- حدود پروژه و میزان توسعه پروژه در آینده

این سند حاوی نیاز های استخراج شده مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی بار می باشد و در واقع این سند توسعه پیدا کرده و برخی از نیازهای جدید به آن اضافه شده است و همچنان امکان توسعه سند وجود دارد . همچنین در صورتیکه خواست مشتری تغییر یابد امکان تغییر نیازها نیز وجود دارد و سیستم توانایی متغیر پذیر و توسعه پذیری را دارا می باشد.

از محدودیتهای موجوددر پروژه می توان به :

– سیستم فقط برای برای بارهایی که قابلیت برنامه ریزی برای آنها وجود دارد کاربرد دارد بدیهی است که سیستم برای بارهای روزانه و جاری که قابلیت برنامه ریزی برای آنها وجود ندارد کارایی ندارد و این نوع بار از طریق سالن اعلان بار درپایانه ها اعلام می گردند. در واقع این سامانه برای بارهای تجاری کارایی را دارد.
– کاربران بخصوص رانندگان ممکن است براحتی امکان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند و علاوه بر ان سواد کافی جهت استفاده از وب سایت را نیز نداشته باشند هر چند که در هر پایانه وب کیوسکهایی جهت استفاده کاربران تعبیه شده است
– چون عوامل انسانی مانند هر سیستم دیگری در استفاده مناسب از سیستم نقش دارند بنابراین همواره فرهنگ استفاده از این سیستم بسیار حائز اهمیت است و فرهنگ سازی باید انجام گیرد.
– سنتی بودن صنعت حمل و نقل و وجود کامیون های ملکی راننده با 82.5 کل ناوگان باری کشور باعث خواهد شد ترغیب افراد برای استفاده از سامانه به راحتی صورت نپذیرد .

3-4- توصیف سیستم

در این بخش مروری کلی بر آنچه که عملکرد سامانه درگاه ملی بار است خواهیم داشت و همچنین تمامی نیازهایی که در نسخه فعلی سامانه مورد توجه واقع نشده است را مورد بازنگری قرار خواهیم داد.
سامانه درگاه ملی بار اولین بار در سال 88 توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طراحی و در برخی از پایانه های مهم کشور مورد اجرا واقع گردید. اما هنوز این سامانه در مراحل ابتدایی خود می باشد و برای بسیاری از رانندگان و شرکت های حمل و نقل کاملا ناشناخته است. این سامانه با هدف ساماندهی به ناوگان باری که در شبکه حمل و نقل کشور مشغول به فعالیت هستند طراحی و راه اندازی شده است.
ذی نفعانی که با این نرم افزار در تعامل هستند شامل کارشناسان حمل و نقل ، کارشناسان It، از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین مدیران شرکت های حمل و نقل , راننده گان کامیون های شخصی و ملکی کاربران شرکت های حمل و نقل , صاحیان کالا که هر کدام در این سامانه نقش بزرگی را ایفا خواهند کرد.
کارشناسان IT سازمان راهداری به عنوان مدیر سیستم وظیفه دارند کلیه اشکالات و نواقصی را که در حین کار بوجود می آید برطرف نماید همچنین به عنوان یک مدیریر سیستم باید کلیه شرح وظایفی که برای یک ADMIN تعریف شده است را عهده دار می باشند .
وظایفی از قبیل کنترل دسترسی ها ، رفع خرابی ها ، گزارشات مربوط به باگ های نرم افزار ، اختصاص نام کاربری معتبر به کاربران و . . .
کارشناسان حمل و نقل در این سیستم نقش یک واسط و راهنما میان کارشناسان IT و سایر کاربران از کل شرکت های حمل و نقل ، متصدیان شرکت ها ، رانندگان ، صاحبان کالا و … را ایفا می کند و تا حد زیادی می توان گفت که بیشترین کار با سیستم به عهده کارشناسان حمل و نقل سازمان می باشد وارد کردن ب خواب بارگیرها ، ارائه گزارشات به مدیر سیستم وارد کردن اطلاعیه و… در جمله وظایف کارشناسی حمل و نقل که بدان خواهیم پرداخت .کاربران سیستم نیز صاحبان کالا و وسایل نقلیه می باشند ، این صاحبان کالا و وسایل نقلیه از شرکت های بزرگ حمل و نقل تا را
نندگان کامیون های می تواند متغیر باشد در این چرخه از هر شرکت حمل و نقل افرادی به عنوان کاربر ( متصدی حمل و نقل ) و مسئول شرکت معرفی می گردد. کاربران و مسئولین شرکت هرکدام نام کاربری جداگانه ای دریافت می نمایند که این نام کاربری با توجه به وظایفی که به آنها محول شده است ، سطوح دسترسی متفاوتی را در اختیارآنها قرار میدهد همچنین رانندگان کامیون های شخصی نیز می تواند با نام کاربری خود که همان شماره کارت هوشمند است حدود اختیارات خود را داشته باشند.
صاحبان کالا افرادی می باشند که بار خود را به شرکت های باربری پایانه های حمل و نقل و … اعلام می نمایند. و در واقع سفارش حمل بار را می دهند. صاحبان کالا می توانند حقیقی یا حقوقی باشند. معمولا میتوان کاربران سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرکات را حقوقی در نظر گرفته و صاحبان کالاهای شخصی را حقیقی انگاشت. صاحبان کالا نقش مهمی در چرخه این سیستم ایفا می گند صاحبان کالا نیز برای ورود به سیستم و ثبت بار خود باید در سیستم ثبت نام نمایند و نام کاربری دریافت کنند.
– این سیستم تحت وب است و کلیه استاندارهای سیستم های تحت وب که بدان اشاره شد را در بر خواهد داشت.
بنابراین سیستم به کاربران خود این امکان را می دهد که درخواست بار نمایند و یا اینکه هنگامی که رانندگان قصد سفر به یک مقصد مشخص را دارند اطلاعات پایانه مقصد را از نظر وجود بار و خواب کامیون بررسی نماید سیستم با در اختیار قرار دادن وضعیت بار و خواب کامیون به کاربران خود ( راننگدان و صاحبان شرکت های حمل و نقل ) می توانند به تصمیم گیری و برنامه ریزی برای سفرهای باری بعدی کمک فراوانی نماید کاربران با استفاده از این سیستم موقعیت بارهایی را که امکان حمل برای آن ها وجود دارد را بررسی کرد و اقدام به انتخاب بار می نماید.
انتخاب بار در سامانه فعلی درگاه ملی بار فقط به صورت اطلاع رسانی می باشد , با فرض مثال اگر راننده ای در تهران قصد بارگیری به مقصدت شیراز را داشته باشد می تواند اطلاعات بارهای موجود در پایانه و خواب کامیون در شیراز را از طریق سیستم بدست آورد. اما آیا هنگام ورود او به پایانه شیراز همان مقدار باری که در سیستم در چند روز پیشتر دیده است همچنان وجود دارد؟
یکی از مشکلات درگاه ملی بار این است که این امکان رزرو بار برای راننده و شرکت های حمل و نقل را بوجود نمی آورد و راننده فقط می تواند حدس بزند هنگام ورود به پایانه احتمال اینکه باری برای او موجود باشد تا چه اندازه است و این حدس زدن ها و عدم اطلاع دقیق از وجود قطعی بار باعث خواهد شد که همواره نگرانی ها برای بارگیری و ترس از خواب طولانی بارگیر وجود داشته باشد و قطعا این نگرانی ها همواره تهدیدی برای سلامت روان راننده است به طبع رانننده ای که همواره در جاده ها در تردد می باشدئ اگر آسایش و اطمینان برای او حاصل نشود هرگز نمی توان از او انتظار ترددی ایمن و صحیح را داشت.
بنابراین در طراحی سامانه جدید امکان رزرو بار برای راننده بوجود می آید البته این امکان رزرو بار شرایط ویژه ای را به سیستم اضافه می نماید . در رزرو بار باید راننده متعهد باشد که بار رزرو شده را حتما حمل نماید زیرا در غیر این صورت حق سایرین تضعیف شده و بار هم حمل نمی شود. لذا وجود نام کاربری معتبر و قابل استناد برای افرادی که می توانند بار را رزرو نمایند. بسیار حائز اهمیت است همچنین در صورتیکه بار توسط یک راننده رزرو شود صاحبان کالا نیز باید اطمینان حاصل کنند که راننده به تعهد خود پایند است و حتما برای حمل به موقع بار به مقصد می رسد پس هم سیستمی لازم است که اطلاعات مکانی راننده را داشته باشد و هم کارشناس IT با اختصاص نام کاربری معتبر و قابل پیگرد به راننده بتواند از طریق کارشناسان حمل و نقل اعمال قانون و جریمه را در صورت عدم تعهد راننده را اجرا نماید.
اطلاعاتی را که سامانه درگاه ملی بار در اختیارقرار می دهد ، اطلاعات مربوط به صاحبان کالا ، رانندگان ناوگان باری ، شرکت ها و حمل و نقل بار متصدیان بارگیری و میزان بار مورد نیاز و… در این سامانه توزیع می گردد
1-3-4- هدف وب سایت درگاه ملی بار

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منبع پایان نامه ارشد با موضوعمنافع عمومی، برنامه تولید، مسئولیت مدنی

این وب سایت با هدف ساماندهی و برنامه ریزی و تصمیم گیری برای سفرهای باری که در سطح شبکه حمل و نقل کشور وجود دارد طراحی شده است.

2-3-4- معرفی وب سایت

وب سایت درگاه ملی بار اطلاعاتی درباره صاحبان کالا ، رانندگان ، ناوگان باری ، شرکت های حمل و نقل بار ، متصدیان بارگیری ، میزان بار مورد نیاز و سایر اطلاعات مربوط به حمل و نقل بار را برای کاربران سامانه ارائه می دهد. همچنین این سامانه قادر به ارائه گزارشات متنوعی می باشد از مهمترین گزارشات را که می توان از این سامانه استخراج نمود مدت زمان خواب وسایل نقلیه و بارها را می با شد . این گزارشات کمک بسیاری برای برنامه ریزی و تصمیم گیری درباره سفرهای باری رانندگان و شرکت های حمل و نقل می نماید. سامانه درگاه ملی بار می تواند به کاربران خود کمک کند تا علاوه بر اطلاع از بارهای موجود در پایانه های دیگر امکان رزرو بار توسط رانندگان کامیون را نیز فراهم نماید. این امکانات با هدف برنامه ریزی و ساماندهی سفرهای باری ناوگان حمل و نقل کشور می باشد.
در این سامانه کاربر قادر خواهد بود از منوی بالای صفحه سامانه تلفن گویا ، را انتخاب نماید در پنجره باز شده به کاربر اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از سامانه پیام کوتاه جهت پاسخگویی به سوالات کاربران ارائه می دهد و راهنمایی ها
یی در جهت استفاده از این سامانه برای کاربران فراهم نموده است.کاربر با ورود به این سامانه بدون نیاز به نام کاربری می تواند اطلاعاتی از قبیل :

وضعیت بارها ,وضعیت آب و هوا , مدت انتظار انواع ناوگان و اطلاعیه ها ی کلیه پایانه ها بار کشور , بخش نامه های گمرکات , راهنمایی استفاده از سامانه گویا و راهنمای استفاده از سامانه پیام کوتاه . همچنین کاربر از منوی جستجوی سریع با استفاده از ایکونهای موجود و کلیک آنها می تواند اطلاعاتی از قبیل جستجوی اطلاعیه های فایلی , جستجوی اطلاعیه های متنی ، جستجوی اطلاعات خواب کامیون ها ، جستجوی بارها ی آینده و … را مشاهده نماید .

تصویر 1-4 اطلاعات بارهای آینده [63]

از دیگر خدمات این سامانه می توان به سامانه پیام کوتاه اشاره نمود در این بخش کاربر می تواند از صفحه ی اصلی منوی بالای صفحه سامانه پیام کوتاه را انتخاب نماید در پنجره باز شده توضیحات , راهنمایی هایی درباره نحوه استفاده از سامانه پیام کوتاه به کاربر ارائه می شود و کاربر با

دسته‌ها: پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید