این نابسامانی را نظم دهی نماید.
در فصول گذشته درباره این سامانه توضیحاتی ارائه شده لذا در این فصل تلاش بر این است که معایب این سامانه مورد بررسی و دفع اثر قرار گیرد از آنجایی که این سیتم تحت وب می باشد لذا باید کلیه استانداردهای سیتم های تحت وب که بدان ها اشاره خواهد شده در آن رعایت گردد. درگاه ملی بار با هدف سازمان دهی عرضه و تقاضای حمل و نقل بار در کشور طراحی شد بنابراین بزرگ ترین چالش پیش روی آن برنامه ریزی برای حمل و نقل سریع و سود آور است. سود آور از آن جهت که بار راه اندازی این سامانه تا حد زیادی مشکلات یک سر خالی را برای وسایل نقلیه باری برطرف سازد و همچنین بارهای آمادۀ حمل نیز در پایانه های باری رسوب ننماید. برقرای تعادل میان عرضه و تقاضا به راحتی میسر نمی گردد. زیرا همانطور که پیش تر اشاره شد عدم تعادل در شرایط اقتصادی ، تجاری ، سیاسی مناطق مختلف باعث خواهد شد که همواره در یک پایانه رسوب بار و در پایانه دیگر کمبود بار وجود داشته باشد بنابراین طراحی سامانه بگونه ای که که این شرایط نا متعادل را به تعادل نسبی برساند بسیار حائز اهمیت می باشد.
در حل مسائلی از این دست از روش های برنامه ریزی خطی نیز می توان بهره گرفت لیکن در این پژوهش مدل نرم افزاری که در ابتدا توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارائه شده است مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و در صدد رفع نواقص آن بر می آییم همچنین با توجه به اطلاعات بدست آمده و نظر سنجی های بعمل آمده از کارکنان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای رانندگان بخش حمل و نقل ، صاحبان شرکتها و … نیازهای مورد نظر ذی نفعان استخراج گردید و نیازهای توافق شده کلیه ذی نفعان در این سند با عنوان سند نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی بار معرفی می شود

ضرورت وجود سامانه درگاه بار ملی

گستردگی کشور ایران ومحدودیتهای شبکه ریلی باعث شده تمایل روز افزون به حمل و نقل جاده ای افزایش یابد اما برای دستیابی به یک سیستم حمل و نقل جاده ای با عملکرد مطلوب به نحوی که امکان جابجایی کالا را با احتساب زمان , هزینه , کیفیت ایمنی و قابلیت اطمینان در شرایط مختلف فراهم آورد , نیازمند سیستمی است که از هماهنگی , انعطاف پذیری , نظم و سرعت بالا برخوردار باشد .
متاسفانه در وضعیت کنونی کامیونهای فعال در حمل ونقل جاده ای بدون هیچگونه سازماندهی و برنامه ریزی مدیریت حمل ونقل جاده ای کالا را برعهده گرفته اند وباعث گردیده اند تا هر گونه تفکر و برنامه ریزی برای بهینه سازی حمل و نقل کشور از کنترل برنامه ریزان خارج گردد . این وعیت باعث شده تا زیان های هنگفتی مانند کاهش بازده سرمایه گذاری , کاهش حضور راننده در خانواده , افزایش هزینه استهلاک کامیون , افزایش مصرف انرژی , افزایش هزینه توقف و سرگردانی راننده , تردد های زائد و افزایش ضریب نا امنی در جاده به ترتیب به فرد , بخش حمل و نقل و در نهایت به جامعه تحمیل شود .

1-4- مهندسی نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی بار

در این فصل به مهندسی نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی بار خواهیم پرداخت در فصل پیش نقد کوتاهی بر این سامانه داشتیم و در فصل پیش این نرم افزار را به عنوان پیشینه تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت در اینجا به هدف اصلی پژوهش که همانا تهیه سند نیاز سنجی سامانه مذکور بر اساس استاندارد IEEE- 729 خواهیم پرداخت ابتدا کلیاتی از طرح معرفی شده و به مواد لازم جهت نیاز سنجی یک سیتم وب بیس خواهیم پرداخت زیرا که سامانۀ مذکور وب بیس می باشد بنابراین دانستن استانداردهای لازم جهت یک سیتم وب بین ضروری می باشد همچنین پس از ارائه سند نیاز سنجی بر اساس استنانداردهای موجود اشاره ای به موارد مورد نیاز جهت سیتم های مدیریت ناوگان خواهیم پرداخت .

1-1-4- مهندسی نیاز سنجی برای سیتم های تحت وب web- Based Information Webse systems (WEBIS)system

استفاده از اینترنت که امروزه در تمامی امور روزمرۀ زندگی از قبیل ارسال و دریافت ایمیل گرفتن اطلاعات دربارۀ انواع حوادث و رویدادها و امور تجاری نقش مهمی را ایفا می کند بنابراین مسأله ای که سیتم های وب بین را از سایر نرم افزارهای قدیمی تر متمایز می سازد و آن را منحصر به فرد می کند تکنولوژی اینترنت می باشد در ابتدا لازم است انواع مختلف سیتم های وب بیس که مورد استفاده است را بشناسیم.
– برخی از آنها تبلیغ و تحویل کالا و بازاریابی را بر عهده دارند
– گاهی برای امور تجاری و یا جریان کالاهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد
– گاهی برای تسهیل و ارتباطات و روابط بین سازمانی می باشند
– گاهی پشتیبانی کننده اصول مختلف تجاری هستند
هر نوع سیتم وب بیس به محلی که در آنجا مورد استفاده قرار می گیرد تاکید دارد. و گاهی نیز از روابط تجاری حمایت می کند و یکی از مهمترین استفاده های آن در بازار گاه های الکترونیک و فعالیتهای تجاری می باشد که بعد مسافت و زمان در آن تأثیر گذار است. در طراحی سیتم های وب بیس شاخص های زیادی را باید در نظر گرفت از جمله فاز مشتری که باید در طراحی سیتم ها وب بیس این نیاز بهتر و بیشتر درک و بررسی می شود.

2-1-4- ذی نفعان سیتم های وب بیس [59]

بخش اصلی از هر پروژه ای ذینفعان آن می باشد و ذی نفعان شامل اسپانسر ها ، مشتریان ، کاربران و توسعه دهندگان می باشند. در سیتم های وب بیس باید به این توجه داشت که همه امور بصورت انلاین انجام می گیرد و پس کنترل این موضوع اهمیت ویژه ا
ی دارد خرید و فروش ها ، ثبت سفارش … همه بصورت لحظه ای صورت می گیرد علاوه بر آن نظم و دقت در گزارش مالی با رعایت کامل قوانین و مقررات تجاری در هر محلی که تجارت در انجام می شود . قوانین و مقررات نیز باید مطابق قوانین مربوط به سازمانی باشد که سیتم در آن اجرا می شود.
چرخه تحویل برای سیتمهای وب بین باید بسیار کوتاه باشد گاهی برای یک موضوع زمان کم یعنی 3 ماه اما گاهی برای یک مبحث دیگر زمان کم بسیار کمتر از این مقدار است بنابراین بر حسب شرایط و نیاز باید زمانهای کوتاه تعریف شوند اینکه از یک سیتم چه مدت زمان انتظار برای اجرا نیاز دارد تا بتوان گفت این سیتم کارامد است.
مهندسی نیاز برای سیتم های تحت وب باید توسعه آینده آن را نیز در نظر بگیرد همچنین سیتم آمادگی تغییر در نیازهای کاربران را که در طول زمان رخ می دهد را داشته باشد. بنابراین لازم است که نیازهای ذی نفعان مختلف از نقطه نظرات و عقاید مختلف شان دسته بندی نمود.
ذی نفعان می تواند بر اساس گروه ها و یا سازمان بندی هایی که کارهای مشترک در آن صورت می گیرد دسته بندی شوند علاوه بر آن این دسته بندی می توانند بر اساس نحوۀ تعامل ذی نعقان با سیتم باشد مثلاً ذی نفعان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با سیتم در ارتباط هستند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منابع مقاله با موضوعتحلیل داده، موانع تحقیق، معنادار بودن

3-1-4 شیوه های برای توسعه مهندسی نیاز سیتم های تحت وب[59][58]

برای توسعه سیتم های تحت وب باید از تکنیک های مهندسی وب ، مدل مدیریت روابط متدهای تجارت الکترونیک , متدهای توسعه سیتم های اطلاعاتی تحت وب … استفاده نمود. مهندسی وب پروسه ای را کنترل می کند که ساختاری منظم و کامل را برای ما ارائه می دهد همچنین باید توجه ویژه ای به معماری سیتم ها , فهمیدن نواقص سیتم ,قابلیت توسعه سیستم و … را فراهم نمود. همچنین متدلوژی مدیریت روابط (RMM) RELANTIONSHIP Mangment METODOLOGI این متدولوژی باید بتواند روابط صحیحی بین نیازهای آنالیز شده برقرار کند. متدهای تجارت الکترونیک زمانی که نیازهای تجاری و مالی سیتم مشخص شد, فعالیتهای مالی و تجاری که در سیتم می خواهد توسعه یابد را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و سیتم استراتژی های تجاری را پوشش دهد.

4-1-4- نیازهای غیر کارکردی

در سیتم های تحت وب باید توجه ویژه ای به نیازهای غیر کارکردی داشته باشیم نیازهایی مانند ، امنیت ، کارایی ، قابلیت اندازه گیری ، تعامل با کاربرد و … که می تواند بر عملکرد نیازهای کارکردی تاثیر فراوانی داشته باشد. در این پژوهش مهندسی نیاز سنجی سیتم تحت وب درگاه ملی بار به آدرس : WWW.transinfo.rmto.ir صورت می پذیرد.

5-1-4- تعاریف مربوط به درگاه ملی

طبق تعاریفی که از درگاه ملی بار توسط سازمان راه داری حمل و نقل جاده ای شده است و درگاه ملی بار به این شرح معرفی می گردد : درگاه ملی بار حمل رسیدن خط عرضه و تقاضای حمل و نقل کالا ، با در نظر گرفتن قیمت زمان و ظرفیتی مشخص است ، به طوریکه درخواستهای مربوط به جابجایی کالا را یک پارچه کند و در اختیار شرکتها و رانندگان قرار دهد.

2-4- سند نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی بار

1-2-4- معرفی و کلیات

سامانه درگاه ملی بار در بر گیرنده اهداف مختلفی است که اصلی ترین هدف آن برنامه ریزی در سطح شبکه حمل و نقل جاده ای کشور می باشد بطوریکه راننده هنگام تخلیه بار در پایانه های مقصد ناچار نباشد روزهای متمادی را در انتظار بارگیری در پایانه ها سپری نماید. انتظار در پایانه بار جهت بارگیری ( خواب کامیون ) برای صنعت حمل و نقل کشور بسیار مضر می باشد زیرا خواب کامیون معادل با خواب سرمایه می باشد و کامیون ها که اصلی ترین سرمایه شرکت های حمل و نقل و رانندگان مالک آنها می باشد بدون استفاده در پایانه به انتظار بار بسر می برند و از طرفی در پایانه های دیگر بارهای انباشته در انتظار حمل باقی می ماند و بارها باید انبار شوند.
بیشترین علتی که برای مشکلات این چنینی می توان بیان نمود عدم تعادل میان عرضه و تقاضا می باشد ضمن اینکه باید این عدم تعادل را با توسعه صنایع و تمرکز زدایی از میان برداشت لازم است راه حل های نرم افزاری و برنامه ریزی های خطی نیز میتواند مفید واقع شود . در این پژوهش راه حل نرم افزاری سامانه درگاه بار ملی مورد بازنگری واقع شده که در فصول پیشین این سامانه مورد بررسی قرار گرفت.
هدف تجهیزات ITS راه حل هایی مبتنی بر تکنیک های سخت افزاری و نرم افزاری می باشد معمولاً قطعات سخت افزاری در محل های مورد نیاز نصب شده و دیتاهای خروجی آنها از طریق نرم افزارها به اطلاعات مفید و پردازش شده جهت تصمیم گیری در برنامه ریزی تبدیل می شود.
دلیلی که در این پژوهش یک نرم افزار را به عنوان یکی از تجهیزات ITS در نظر گرفته ایم ارتباط مستقیم این سامانه با شبکه حمل و نقل جاده ای بوده و نقش مفیدی که این سامانه می تواند در بهبود شبکه حمل و نقل و صنعت حمل ونقل ایفا کند ضمن اینکه در این پژوهش امکان بکارگیری اطلاعات ماهواره های GPS در بهبود این نرم افزار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
هدف از این بخش : ارائه سند نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی بار بر اساس استاندارد های-729 IEEE و نماتن فاز 2 می باشد.

2-2-4- مستندات قرارداد

طبق بررسی های بعمل آمده انجام مصاحبه با کارشناسان و متصدیان صنعت حمل و نقل نیازهایی به این شرح استخراج گردیده است.
با توجه به اهمیت و ضرورت سامانه درگاه ملی بار و توجه ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل
جاده ای به این طرح جلسه ای با موضوع « بررسی سامانه درگاه ملی بار » در آذر ماه 1390 با حضور کارشناسان IT و کارشناسان حمل و نقل سازمانهایی که سامانه در آن پیاده سازی و یا در حال پیاده سازی بوده برگزار شد پیرو این جلسه و نظرسنجی های به عمل آمده توسط اینجانب از کارشناسان مربوطه نتایج ذیل از دو دیدگاه قابل حصول است : دیدگاه کارشناسان IT و دیدگاه کارشناسان حمل و نقل
دیدگاه کارشناسان IT :
– مزایا : تجهیزات سخت افزاری شامل نمایشگرهای LED جهت نمایش خروجی های سامانه , وب کیوسکها ی موجود در پایانه , سرورها و … خوب و بروز ارزیابی شده است .
– معایب : معماری بد و ضعیف سامانه از نظر نرم افزاری و وجود کد های تکراری , کامل نبودن دیتا بیس اولیه بطوریکه برخی از پایانه ها در آن ثبت نشده , عدم امکان اسکرول هنگام نمایش برنامه بر مانیتورهای LED , عدم نمایش برخی از اطلاعات در قسمتهای تعبیه شده و عدم امکان رزرو

دسته‌ها: پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید