ناوبری در بخش توسعه غیر نظامی و بهبود دقت سیستم موقعیت یاب جهانی GPS بوده است .
از آنجاییکه سیستم های ناوبری و ماهواره ای برای کارکردن به مشاهده 4 ماهواره نیاز دارند ,مکانیابی وسایل نقلیه نیازمند سیستم های تکمیلی است تا بتواند حتی در حالی که وسیله نقلیه در یک تونل , زیر درخت و یا در نقاط کور شهری حاصل از محاصره ساختمانهای بلند قرار دارند کار کند . این نقاط را می توان با انطباق نقشه که بخش اصلی سیستم های ناوبری درون خودرویی موسوم است پوشش داد . این موضوع بر اساس این حقیقت است که مکان وسیله نقلیه اغلب به شبکه جاده ای محدود میشود . عملیات انطباق نقشه از نقشه دجیتالی با دقت بالا در وسیله نقلیه و الگوریتمهای اکتشافی استفاده میکند تا موقعیت ناوگان را روی نقشه مشخص نماید .[61]
در ITS اطلاعات در باره مکان ناوگان هم برای رانندگانی که میخواهند از امکانات ناوبری استفاده کنند و یا اطلاعاتی در باره مکان ناوگان و موقعیتشان بدانند و هم اپراتورها ی ناوگانی که میخواهند وسایل نقلیه را برای اهداف مدیریت ناوگان ردیابی کنند مهم است . همچنین زمانی که یک خودرو در حال حرکت در یک کمان در دو زمان مختلف معلوم باشد زمان سفر میتواند مستقیم اندازه گیری شود .

5-2- ITS

سامانه های حمل و نقل هوشمند هنوز موضوع جوانی است که میزان پذیرش و قابلیت اجرای آن در کشورها و مکان های مختلف متفاوت است بنابراین متخصصان حمل و نقل نیاز به شناخت دقیق قابلیتها و چگونگی استفاده بهینه از آن را دارند . بکارگیری روش ها و ابزار های جدید مبتنی بر فناوریهای روز و پیشرفته در صنعت حمل و نقل دنیا روز به روز در حال افزایش است این روند در کشور ما نیز به سرعت رو به رشد می باشد و استفاده از سامانه های هوشمند (ITS ) در کشور هر چند بصورت ابزارهای مجزا و نه یکپارچه و در قالب طرحهای جامع نگر در حال افزایش است [60]. با توجه به این موضوع در دست بودن اطلاعات و ابزار های لازم در زمینه طراحی این سیستم ها و آشنایی با تجربیات سایر کشورها جهت بکارگیری صحیح و بهینه ابزارهای ITS دارای اهمیت زیادی می باشد همچنین سامانه های هوشمند حمل و نقل (ITS) طی سالهای اخیر به صورت مجموعه هایی فنی اما سازگار با جامعه برای ارائه سامانه های بهتر حمل و نقل جاده ای پدیدار گشته اند .

1-5-2- تعاریفITS

ITS یا سامانه های حمل و نقل هوشمند اصطلاحی کلی برای کاربرد ترکیبی فناوری های ارتباطات , کنترل و پردازش اطلاعات برای سیستم حمل و نقل است . ITS تمام شیوه های حمل و نقل را در بر میگیرد و تمامی عناصر حمل و نقل مانند : وسیله نقلیه , زیر ساخت و راننده یا کاربر را مورد بررسی قرار میدهد .
سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS بکارگیری مجموعه ای از فناوریها و تجهیزات مانند حسگرها ی پیش رفته , پردازشگرها و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیستم حمل و نقل است و این امکان را بوجود می آورد که بخش های مختلف مدیریت حمل و نقل با یکدیگر بطور خودکار تعامل داشته باشند [39] . ITS در واقع ادغام فناوری اطلاعاتی و ارتباطی با وسایل نقلیه و شبکه راهایی است که مسافران و کالاها از طریق آن جابجا میشوند . متداول ترین تعریفی که میتوان از ITS ارائه نمود به این شرح است : سیستم های حمل و نقل هوشمند با استفاده و بکارگیری فناوریهای نوین از قبیل الکترونیک , ارتباطات و سیستم های کنترل باعث ارتقاء سطح ایمنی , کارایی و ارزانی در حمل و نقل می شود که برای شیوه های مختلف حمل و نقل از قبیل جاده , راه آهن , هوایی و دریایی قابل تعمیم است .

2-5-2- اهداف ITS

استفاده از ITS باعث نجات جان انسانها , صرفه جویی در زمان و پول , انرژی و منابع محیط زیست میگردد . از اهم اهداف ITS ترافیک روان و ایمن می باشد . ITS امکاناتی جدید برای بر طرف کردن مشکلات سخت ترافیکی , لجستیک غیر بهینه , کاهش صدمات محیطی ناشی از حمل و نقل زمینی ارائه میدهد [60] .مهمترین دلیل برای سرمایه گذاری در ITS بهبود بهره برداری از سیستم حمل و نقل توسط افزایش کارایی , سودمندی و نجات جان انسانها , جلوگیری از اتلاف وقت , هزینه وانژی است همچنین خدمات ITS حمل و نقل را سالم تر و ایمن تر می سازد که در نتیجه آن از حوادث کاسته می شود و هدف ITS کسب آگاهی از وقایع جاده ای برای اقدام یکپارچه و حل مشکلات و وقایع در جاده است .

3-5-2- دامنه و کاربرد ITS

ITS تمامی شیوه های حمل و نقلی را در بر میگیرد وتمامی عناصر سیستم حمل و نقل مانند وسیله نقلیه , زیر ساخت و راننده یا کاربر را مورد بررسی قرار میدهد . وظیفه کلی ITS بهبود تصمیم گیری است که اغلب بصورت بهنگام باید انجام شود , برای کنترل کننده های شبکه حمل و نقل و دیگر کاربران و در نتیجه بهبود کاربرد کلی سیستم حمل و نقل است ITS تعریفی وسیع از فنون و تدابیری را در بر میگیرد که میتواند با کاربرد یک فناوری بدست آید و یا بهبود مجموعه ای از فناوریهای حمل و نقل صورت پذیرد که البته هیچ یک از خدمات ITS به تنهایی نمی تواند راه حل کاملی باشد .

4-5-2- تجهیزات ITS در بهبود حمل و نقل بار (مدیریت ناوگان باری)

مراجع دولتی مانند وزارت راه ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، پلیس راه و امداد و نجات جاده ای مشتریان اصلی بهره برداری از مدیریت ترافیک و کنترل جاده ها هستند این ارگان ها همواره اطلاعات زیادی را از سطح جاده ها گرد آوری کرده و جهت تصمیم گیری هاو بهینه سازی ها در سطح شبکه راهها از آنها بهره مند میگردند . ضمن اینکه بسیا
ری از منافع ITS برای مصرف کننده نهایی که همان مسافران جاده ها می باش نا معلوم و غیر محسوس است . ITS سلامتی ، ایمنی ، کفایت و راحتی سیستم حمل و نقل جاده ای را بدون آگاهی افراد از عملکرد خود به ارمغان می اورد . بنابراین آگاه سازی عمومی برای ارائه به کاربران حمل و نقل حائز اهمیت است زیرا که افراد چگونه می توانند از ایمنی ، سلامت ، اطلاعات بهتر ، راحتی بیشتر و کوتاه تر شدن زمان سفر لذت ببرند [39][35] .یا اینکه رانندگان باری تا چه حد از اینکه با برنامه ریزی سفرهای کاری خود را انجام دهند از آسایش روانی بیشتری برخوردارند و عدم نگرانی از مدت خواب بالای بارگیر در پایانه ها تا چه حد میتواند باعث سلامت روحی و بهبود کیفیت زندگی رانندگان گردد .
ITS می تواند بهره برداری از حمل و نقل را موثرتر سازد . سامانه های مدیریت ناوگان قادرند از هزینه های اجرایی کاسته و خدمات سودمندتری را ارائه دهد[38] . برای مثال انجام محاسبات مطمئن تر برای زمان سفر و با برنامه ریزی برای سفرهای کاری مانند سفر ناوگان باری ، کنترل سازگاری و توزین در حال حرکت از هدر رفتن زمان جلوگیری می نماید[39] . لذا استفاده هوشمندانه تر از زیر ساخت جاده ها ، کاهش آلودگی هوا ، حوادث کمتر به علت کنترل شرایط وسیله نقلیه میتواند کمک بزرگی به برنامه ریزی های کلان تصمیم گیری جهت مدیریت بهینه و جامع ناوگان در جاده های کشور انجام دهد . امروزه تجهیزات ITS مختلفی در سطح جاده های کشور مورد استفاده قرار می گیرد که اصطلاح جاده های هوشمند را نیز به میتوان به این جاده ها اختصاص داد . این تجهیزات باعث شده اند که جاده در برابر حوادث هوشمندانه عمل نمایند و مدیریت ناوگان جاده ای میسر گردد .

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مقاله درموردرفتار پرخاشگرانه، عشق و محبت، مواد مخدر، مصرف مواد

5-5-2- نتیجه گیری

ITS بخش مهمی از تحول دجیتالی است تغییر شکل دجیتالی فناوری اطلاعات و ارتباطات محرکی برای پیشرفتهای بزرگ در برخی زمینه ها مانند ناوبری ماهواره ای , شبکه تلفن همراه و … که بدون استفاده از فناوری اطلاعات و پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات به هیچ عنوان فرصتی برای ITS وجود ندارد . همچنین زیر ساختهای الکترونیک نیز در پیشرفت ITS نقش مهمی داشته است . ITS باید از جابجایی مردم و کالا با رعایت ایمنی , کارایی و با توجه به شرایط محیطی پشتیبانی نماید . بنابراین پذیرش فناوریها برای ارائه خدمات به کاربر بصورت مقرون به صرفه و قابل اطمینان هم فرصتی بزرگ و هم چالشی بزرگ برای دستیابی به موفقیت , مهارتها ی متخصصین حمل و نقل نیاز به ترکیب با مهارتهای تحلیل گران سیستم مدل سازان داده ها , مهندسین ارتباطات , متخصصین عوامل انسانی و فناوری اطلاعات است تا با همکاری یکدیگر در راستای تولید یک محصول کارامد ITS تلاش کنند [60].

6-2- کاربرد GPS در مدیریت ناوگان

بطورکلی بسیاری از افراد استفاده از GPS را همان مدیریت ناوگان میدانند اما آیا این چنین است ؟ در پاسخ باید گفته شود استفاده صرف از GPS در ناوگان به معنای مدیریت ناوگان نیست بلکه تشخیص رفتارهای راننده و دانستن موقعیت ناوگان ، زمان رسیدن ناوگان به مقصد به صورت منظم و یکپارچه ، برنامه ریزی برای ناوگان با استفاده از این اطلاعات می تواند مدیریت ناوگان را تشکیل دهد [60]. سیستم های مدیریت ناوگان برای یک شرکت که تلاش دارد تا ناوگان تحت پوشش خود را مدیریت نماید شامل نظارت بر امور خارج از برنامه ناوگان ، نظارت بر رفتار رانندگان حادثه آفرین و … می باشد که با این رفتارها می تواند این افراد را تحت کنترل در آورند .
تشخیص توقف های وسیله نقلیه , تشخیص حوادث , تخمین زمان سفر و از همه مهمتر داشتن موقعیت لحظه ای وسیله نقلیه , سرعت وسیله نقلیه و میزات تخلفات آن در سرعت نیز می تواند از طریق اطلاعات GPS بدست آید که نقش کلیدی در مدیریت ناوگان دارد همچنین در انواع پیشرفته دستگاههای GPS موقعیت یاب قادر به مانیتورینگ میباشد و میتواند عدم رعایت موارد ایمنی را هشدار دهد .
رانندگان با این آگاهی که رفتار آنها تحت نظارت است رفتار ایمن تری از خود نشان میدهند [60] . و شرکت های حمل و نقل و صاحبان بار نیز با آگاهی از حمل دارایی های خود امنیت بیشتری را احساس میکنند . و میتوانند برنامهریزی های دقیق برای آینده داشته باشند و با اینگونه نظارت ها بر ناوگان تعلل های تعمدی رانندگان کاهش می یابد و می توان فرض کرد که بار بهموقع بدست مشتری خواهد رسید .

1-6-2- GPS در صنعت حمل و نقل

سازمانهای دارای ناوگان حمل ونقل و توزیع کالا میتوانند با بکارگیری امکانات GPS و با توجه به ویژگی های سیستم ردیاب اهداف خود را محقق کنند که میتوان به :
– افزایش ایمنی ناوگان و جلوگیری از استفاده غیر مجاز از ناوگان
– بهینه نمودن مسیرهای پخش و توزیع کالا و تخصیص منابع صحیح به واحدهای سفارش دهنده
– ایجاد ساختار پایه جهت یک پارچه سازی و اتوماسیون سیستم های سفارش , توزیع و فروش
– بهینه نمودن سرویس دهی و کاهش زمان دریافت کالا توسط مشتری
– ایجاد ساختار مناسب در بروز نمودن اطلاعات سفارش انبارها
– کاهش هزینه های حمل و نقل برای شرکتها و راننده

فصل سوم

معرفی سامانه درگاه ملی بار

مقدمه

در فصول پیشین اشاراتی به نحوۀ مدیریت ناوگان ، وضعیت حمل و نقل در ایران ، تجهیزات ITS و کاربرد این تجهیزات , فناوری GPS و … انجام شد در این فصل به سامانه درگاه ملی بار پرداخ
ته و ضمن تشریح سامانه در این فصل ، در فصل بعدی با استفاده از یافته های تحقیقاتی که در فصول پیشین بدست آمده, به اصلاح و مدل سازی سامانه که هدف اصلی این پژوهش است خواهم پرداخت .در این فصل آنچه که از درگاه ملی بار در دسترس است ارائه خواهد شد در فصول بعدی بتفصیل درباره اصلاحات مورد نظر بحث و بررسی بیشتری خواهیم نمود .

1-3- درگاه ملی بار

ایجاد سامانه الکترونیکی درگاه ملی بار و بازار گاه الکترونیکی بار ، طبق تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در کار گروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و به استناد اصلی یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار وزارت راه و ترابری وقت قرار گرفت و این وزارتخانه موظف شد ، این سامانه را با همکاری و مشارکت مالی وزارتخانه های بازرگانی ، صنایع و معادن ، امور اقتصادی و دارایی نفت و معادن راه اندازی می کند.
تعریف درگاه ملی بار : درگاه ملی بار محل رسیدن خط عرضه و تقاضای حمل و

دسته‌ها: پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید