پایان نامه ارشد درمورد سیستم مدیریت، نیاز سنجی، ذخیره و بازیابی

برای وسیله نقلیه جهت نمایش گزارشات تخلفات ,تصادفات و ..
– سیستم باید دارای کاربرانی از قبیل اپراتورها , مدیر ناوگان , ورود دیتا بیس وکارکنان حسابداری و . .
– سیستم باید برنامه نویسی های پچیده را همساز کند
– سیستم باید دارای امنیت مناسب باشد
– توانایی محدود کردن نوع کاربران و گروه , پشتیبانی گیری روزانه
– سیستم باید قابلیت بروز رسانی اطلاعات دیتاهای قدیمی و بخصوص دیتاهای حسابداری را داشته باشد .
– سیستم باید در زمان واقعی (درجا) پیام های خطا را هنگام وارد کردن اطلاعات ورودی و خروجی اشتباه نمایش دهد .
– نگهداری کامل سوابق راننده و وسیله نقلیه
– پیگری افرادی که از وسایل نقلیه دیگران استفاده می کنند (رانندگانی که بارگیر در تملک آنها نمی باشد) .
– امکان تعلیق صورت حسابها و بارنامه ها در صورت عدم فعالیت و یا تخلف
– داشتن لیستی کامل از کلیه وسایل نقلیه سنگین به تفکیک کلاس های مختلف
– توانایی صدور صورتحسابهای پارکینگ و انبارداری بارگیر ها
– توانایی مدیریت تغییرات با استفاده از کدها , تغییرات نرم افزاری و . .

8-4- طراحی سیستم مدیریت ناوگان [26]

این سند توسط تیم های توسعه دهنده سیستم های مدیریت ناوگان طراحی شده است . در این مبحث به بررسی طراحی سیستم مدیریت ناوگان می پردازیم . این سند در برگیرنده پیشنهادهایی در رابطه با بهبود سیستم ناوگان است و تلاش دارد برای شرکتهای حمل و نقل راه حل های یکپارچه سازی مدیریت ناوگان , طراحی مسیر , مانیتورینگ وسایل نقلیه و استفاده بهتراز زمان را فراهم آورد .این سیستم هماهنگی لازم جهت استفاده ساده و روان توسط کاربران با توجه به حدود دسترسی شان را دارد .

1-8-4- حدود سیستم

یک سیستم مدیریت ناوگان باید قادر باشد که مسیر را برای رانندگان وسایل نقلیه و برای شرکتهای حمل و نقل برنامه ریزی کند و با استفاده از اطلاعات GPS شرکتهای حمل و نقل را از مکان ناوگانشان مطلع کند .

2-8-4- اهداف و معیارهای موفقیت پروژه

ازاهدافی که یک سیستم مدیریت ناوگان فراهم میکند می توان به استفاده آسان از سیستم توسط مدیران و کاربران اشاره نمود همچنین برنامه ریزی برای ناوگان و استفاده از GPS .
از دیگر معیارهای موفقیت آمیز پروژه امکان پیش بینی و برنامه ریزی برای آینده و همچنین کاربرد آسان آن اشاره نمود . امکان رزرو بار , وجود اطلاعاتی مانند : شماره کارت هوشمند , کد ملی , سوابق استفاده از سیستم و . . .

3-8-4- تعاریف , کلمات اختصاری , اختصارات

GPS : سیستم جهانی موقعیت یاب در دنیا که اطلاعات را از طریق ماهواره میفرستند . این سیستم میتواند اطلاعاتی در باره مکان ناوگان , سرعت , زمان و موقعیت را ارائه دهد . در سیستم مدیریت ناوگان باری می توان از اطلاعات GPS برای ردیابی و مدیریت ناوگان استفاده نمود .
FLEET MANAGE : مدیر ناوگان شرکتهای حمل و نقل و کارمندانش را شامل میشود که نگهداری کلیه وسایل نقلیه را عهده دار می باشند . این این کاربر از سیستم مدیریت ناوگان برای ردیابی وسایل نقلیه و برنامه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه استفاده میکند .
FLEET DISPATCHER : توزیع کننده ناوگان فردی است که در شرکتهای حمل و نقل استخدام شده و برای برنامه ریزی مسیرها و مدیریت و برنامه ریزی وسایل نقلیه و رانندگان را که در مسیر هسنتد و یا برنامه ریزی برای مسیرهای رانندگان را انجام می دهند .

4-8-4- نرم افزارهای برنامه نویسی مورد استفاده

برای طراحی وب سایت و پیاده سازی برنامه مورد نظر نیز از ابزار 2006 Microsoft viual studio بهره گیری شد. و از آنجا که برنامه در قالب یک وب سایت پیاده سازی شده از پلت فرم .net frame work 3.5 asp استفاده شد. با کمک این نرم افزارها می توان به سادگی یک وب سایت دیتا بیسیک طراحی نمود. همچنین به منظور افزایش بهره وری و سرعت سیستم طراحی شده ، حسب نیاز در بخش های مختلف سیستم از تکنولوژی های script,java,ajax ,ling css و بعضی از ابزارهای دیگر نیز در کد نویسی استفاده شده است.
در حال حاضر برای از 800 شرکت حمل و نقل بار به این سامانه پیوسته است که برای افزایش این تعداد باید بسته ارتباط الکترونیکی برای انتقال اطلاعات به سرور مرکزی برقرار شود. از طرفی از آنجا که پروژه موجود دارای بانک اطلاعاتی است نیاز به ابزاری برای تولید بانک و ذخیره و بازیابی داده ها دارد. از آن است که از orocle.11g برای این منظور استفاده شده است . برای پیاده سازی توابع و پرس و جوهای مورد نیاز در سیستم از PL SQL استفاده شده است که نتیجه آن افزایش تراکنش های پایگاه داده است . [15]

9-4 – دیدگاه [27]

این سیستم مسئولیت معرفی اطلاعات را به کاربر در فضای وب دارد و برروی وب کیوسکها یا کامپیوتر ها قابل اجرا می باشد . در این دیدگاه استفاده از اطلاعات برای کنترل و مدل کردن دامنه کاربرد در صفحه نمایش می باشد . این دیدگاه همچنین مسئول فراهم کردن ارتباط با کاربر جهت کنترل کاربر است

1-9-4- کنترل کننده ها

کنترل کننده های سیستم مسئولیت کنترل همه ورودیهایی را که کاربر انجام می دهد را دارد پروسس دیتاها و انتخاب یک دیدگاه برای نمایش دادن هنگامی که یک ورودی از طرف کاربر به کنترل کننده می رسد یک ارتباط با سیستم های تامین تجاری داده ها بصورت مداوم از پایگاه داده ای میباشد . (داده ها بصورت مداوم برای امور لجستیک تجاری از پایگاه داده بازیابی می شوند ) این اطلاعات در موضوعات دامنه سیستم معرفی می شوند . این پروسس دیتا ها ا
د
امه پیدا میکند تا زمانی که دیدگاه صحیح بدست آید .

2-9-4- دامنه مدل

در این مدل از روش شی گرا برای نمایش ماندگاری دیتاها در سیستم استفاده میشود . و با استفاده از کلاس های مخصوص و برای تشخیص گزارشات و اموری که باید انجام گیرید این گرافیک مدل در مدل معماری کنترل قابل مشاهده خواهد بود .

3-9-4- پیگیری مسیر ROUT TRACKING

زیر سیستم پیگیری مسیر در دیتا بیس خودش قرار دارد . این زیر سیستم مسئول مسیر حرکت وسایل نقلیه و تخمین زمان رسیدن و پیگیری مسیر وسایل نقلیه میباشد . بوسیله تنظیمات پایگاه داده ای در این زیر سیستم امنیت و بهبود کارایی سیستم نیز فراهم میشود . این زیر سیستم در محیط پایگاه داده ای اوراکل اجرا می شود . از آنجایی که پروژه دارای بانک اطلاعاتی نیست نیاز به ابزاری برای تولید بانک اطلاعاتی و ذخیره و بازیابی داده ها دارد بدین جهت از orocle.11g برای این منظور استفاده شده است . برای پیاده سازی توابع و پرس و جوهای مورد نیاز در سیستم از PL SQL استفاده شده است که نتیجه آن افزایش تراکنش های پایگاه داده است .

4-9-4 GPS DEVICE

زیر سیستم تجهیزات GPS , برای ارتباط رانندگان وسیله نقلیه با ماهواره GPS است در این زیر سیستم برای ارتباط و کنترل زیر سیستم از پرتکل HTTP استفاده میشود که مسئولیت ارسال مختصات GPS را به سیستم مدیریت ناوگان دارد . برای رد گیری وسایل نقلیه یک زیر سیستم دیگر لازم است . یک سخت افزار مانند بلک بری اسمارت فون 8300 که این موقعیت یاب GPS را برای زیر سیستم GPS فراهم میکند .

5-9-4 – مدیریت دیتاهای ماندگار

دیتاهایی که باید در سیستم برای همیشه بمانند و نگهداری شوند مانند : نام و نام خانوادگی , شماره کارت هوشمند , انواع بارگیر , نام و محل پایانه های بار , شرکتهای حمل و نقل و کد شناسایی آنها و . . .
محاسبه زمان تخمین زده شده برای هر GPS فعال و ذخیره سازی زمان در جدول تخمین زمان . این عملگر بگونه ای برنامه ریزی شده که هر 5 دقیقه یکبارصدا زده میشود . این محاسبات مربوط به سرعت جاری و مسافت از آخرین ایستگاه ترک شده است و توسط دنبال کردن مسیر حرکت ما میتوانیم مسافت هر توقف در مسیر را تخمین بزنیم استفاده از مسافت میتواند تخمین زمان را برایمان تضمین نماید . بروز رسانی موقعیت وسیله نقلیه : این کار توسط سرعت فعلی , داده های زمانی و مسافت طی شده توسط بارگیر و آخرین موقعیت آن که از GPS به ثبت رسیده است و بروز رسانی GPS با موقعیت جدید . سپس جمع کردن آن با آخرین موقعیت وسیله نقلیه در مسیر که اساس آن مسیر جاری , سرعت و جهت است .
این توابع مسافتی را که از آخرین موقعیت مسیر و هر یک از دیگر موقعیت های مسیر محاسبه کرده است را تخمین می زنند و از زمانی که GPS بروز رسانی شده این موقعیت کمترین مسافت را تخمین میزند تا موقعیت جاری را محاسبه نماید .
GOOGLE MAP / AJAX COMMUNICATION : یک قسمت بزرگ از سیستم مدیریت ناوگان چگونگی طراحی استفاده از GOOGLE MAP / AJAX است برای این استاندارد سازی ارتباط بین زیر سیستم کنترل کتتده و کنترل AJAX یک تعریف استاندارد XML برای فرستادن داده ها بین سرور مدیریت ناوگان و مرورگرهای کاربران تعریف می شود .

10-4- نتیجه و مزایای سیستم

کاهش مصرف سوخت , جلوگیری از خواب سرمایه , کاهش استرس های ناشی از خواب سرمایه , کم کردن هزینه های نگهداری و انبارداری , سامان دهی به پرداختی های رانندگان

بهبود بازده زمانی : مدیریت متمرکز از استقرار خودرو و راننده اجازه میدهد تا مدیریت برای حفظ وسایل نقلیه در جاده ها در زمان مناسب اقدام نماید . دانستن اینکه هر وسیله نقلیه اکنون کجاست باعث میشود که زمان توزیع کمتر شود , ساعات بیکاری وسایل نقلیه کاهش یابد و زمان بیشتری را به خدمت رسانی کاربران جاده ای اختصاص دهند .
افزایش خدمات مشتری محور : استفاده آسان از این سیستم باعث خواهد شد که این سیستم برای مشتریان که تمایل دارند اطلاعات بیشتری را از ارائه خدمات حمل و نقل داشته باشد را به خود جذب میکند .
مزایای نا محسوس : رضایت مندی مشتریان بطوریکه مشتریان میتوانند برای فعالیتهای روزانه خود برنامه ریزی های بهتری داشته باشند و اطلاعاتی که در دسترس آنها می باشد می توانند زمان را مدیریت نمایند .
رضایت مندی کارکنان بطوریکه فهم آسان و ارتباط راحت با عملکرد سیستم باعث خواهد شد که کارکنان بتوانند به راحتی مشکلات خود را حل کنند و همچنین افزایش کارایی کارکنان را به همراه خواهد داشت زیرا که مدیریت قادر خواهد بود که رویه عملکرد کارکنان را از طریق ورود داده ها و خطاهای احتمالی تشخیص دهد .

فصل چهارم

پروسه نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه بار ملی

چکیده

با توجه به چالش های مطرح شده نیازها در قالب یک پروسه نیاز سنجی برای درگاه ملی بار بر اساس استاندارد 729-IEEE و استانداردفاز 2 نماتن صورت می پذیرد در این سند جهت معرفی پروسه های نیاز سنجی به ضرورت لزوم استفاده از سیستم درگاه ملی بار اشاره خواهد شد و همچنین انواع نیازهای سیتم از دید مهندسی نیاز سنجی مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.

مقدمه

در این بخش به بررسی تخصیص نیاز مندیهای مدل بهبود یافته سامانه درگاه بار ملی و یا SRS این سامانه خواهیم پرداخت. بخش دوم به معرفی این نرم افزار اختصاص
داده شده است.در این سند کلیه نیازهای یک سیستم تحت وب جهت خدمات بارگیری و باریابی و برنامه ریزی مربوط به حمل و نقل بار مورد توجه قرار خواهد گرفت. نیازهای سیستم بر اساس نیاز ذی نفعان دسته بندی خواهد شد و هر کدام به صورت مستقل شرح داده می شود. و در پایان استاندارد های مورد نیاز یک سیستم مدیریت ناوگان آورده خواهد شد .
صنعت حمل و نقل در هر کشور یکی از شاخص های مهم رشد اقتصادی می باشد بنابراین برنامه ریزی برای بهبود صنعت حمل و نقل در کشور با توجه به رشدی که در سالهای اخیر داشته ( که در فصل دوم به آن اشاره شد ) بسیار حائز اهمیت می باشد. لیکن کماکان مشکلات حل نشده فراوانی برای آن وجود دارد که باعث کاهش کارایی این صنعت گسترده بوده است. از مشکلات بسیار مهم در این صنعت می توان به عدم برنامه ریزی مناسب جهت بارگیری وسایل نقلیه باری اشاره نمود. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اقدام به طراحی سامانه ای نموده که تا حدی بتواند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *